У Головному управлінні ДПС у Полтавській області інформують, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов'язання з податку на додану вартість. За наслідками камеральної перевірки складено акт, яким встановлено порушення за несвоєчасну сплату узгоджених сум грошового зобов’язання з податку на додану вартість, чим порушено пункт 57.1. статті 57, пункт 203.2. статті 203, пункт 50.1. статті 50 Податкового Кодексу України (далі – ПК України) та прийнято податкове-повідомлення рішення про застосування штрафу у розмірі 1 045 117 гривень.
Судом взято до уваги доводи контролюючого органу про те, що відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби ( COVID-19), щодо штрафних санкцій за несвоєчасну сплату узгоджених сум податкових зобов’язань по ПДВ не застосовується.
Крім того, відповідно до позиції Верховного Суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних(фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень» ПК України. Натомість Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень» ПК України, та переліків документів на підтвердження (далі – Порядок № 225).
Позивач, незважаючи на набрання чинності 06.09.2022 року Порядку № 225, із заявою та доказами відсутності у нього можливості своєчасно виконати податковий обов’язок не звертався, тобто не повідомляв контролюючий орган про наявність форс-мажорних обставин, які перешкоджали виконанню вказаного податкового обов’язку.
Судом підтримано позицію контролюючого органу, що позивачем у строки, встановлені пунктами 3 та 4 Порядку № 225 заяви у довільній формі та відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов'язку, у відповідності до вимог Порядку № 225, до контролюючого органу не надано, позивач вважався таким, що мав можливість своєчасно виконати податкові обов'язки у терміни, визначені ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, а відтак застосування до нього відповідальності у вигляді штрафних санкцій є правомірним.
Суд наголосив, що спірним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовано штрафні санкції не за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних,а за порушення строків сплати грошових зобов’язань з податку на додану вартість. При цьому, як зазначено судом вище, передбачений пунктом 52-1 Перехідних положень ПК України мораторій на застосування санкцій на період дії карантину не поширювався на застосування санкцій за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, а з набуттям чинності Закону України від 12 травня 2022 року № 2260- IX - 27.05.2022, дія мораторію застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються. Зазначені доводи Головного управління ДПС у Полтавській області призвели до винесення Полтавським окружним адміністративним судом рішення від 17.02.2025 у справі № 440/2670//24 на користь податкового органу.
Головне управління ДПС у Полтавській області